ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΣΟΥ ΔΕΝ ΦΤΑΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΟΥΤΕ ΔΙΑ ΞΗΡΑΣ ΟΥΤΕ ΔΙΑ ΘΑΛΑΣΣΗΣ

 Τώρα θα κοιτάζεις μια θάλασσα. Η διάθεση να σ’ εντοπίσω στη συστρεφόμενη εντός μου γη των απουσιών έτσι σε βρίσκει: πικρή παραθαλάσσια αοριστία.
Εκεί δεν έχει ακόμα νυχτώσει κι ας νύχτωσε τόσο εδώ, των τόπων οι κρίσιμες ώρες σπάνια συμπίπτουν. Κάτι σαν φως κι ούτε φως, η ώρα του εαυτού σου έχει πέσει.
 Χορεύουν φύκια κάτω απ’ το τζάμι του νερού. Τα ρηχά έχουν κι αυτά τα βάσανά τους και τα γλέντια τους.
Τώρα,  θα έχουν λύσει τα μαλλιά τους οι αγνές ησυχίες τριγύρω, με τη σιωπή σου θα τις κάνεις γυναίκες σου εκπληρωμένες. Ξαπλώνουν δίπλα σου. Η σκέψη σου στερεώνει σκαλοπάτια  στον αέρα κι ανεβαίνει. Σε κρατάει στο ράμφος της. Πού ξέρω εγώ τα ευαίσθητα σημεία του πελάγους για να σε καταλάβω;
Θα κοιτάζεις μιαν έρημη θάλασσα. Το βλέμμα σου θα παραλλάζει από πλαγιά που γλυκά και μ’ ανακούφιση σκουραίνει κατρακυλώντας μες την απομάκρυνση. Αναπνέεις με το στέρνο των μακρινών ηρεμιών, που έχω γι’ αυτές διαβάσει στους πολύτομους κόπους που έδεσα. Σ’ ένα αβαθή του στεναγμού βούλιαξε ένα βαπόρι. Δεν θα ήτανε βαπόρι. Θα ήταν σκιάχτρο στα υγρά βαπόρια της φυγής να μην πηγαίνουν οι διαθέσεις να την τσιμπολογάνε.
Η τερατώδης του πελάγους δυνατότητα, η κίνηση του πλάτους, φτάνει στα πόδια σου αφρός, ψευτοεραστής στα πρώτα βότσαλα. Τους σκάει ένα φιλί και ξεμεθάει.
 Τώρα, θα σου έχουν πει ό,τι είχαν να σου πουν οι αναδιπλώσεις των κυμάτων και θα επιστρέφεις κάπου. Θα παίρνεις κάποιο χωματόδρομο, μιαν άλλη άπλα, αλλού γυμνή κι αλλού ντυμένη με βλάστηση!
Η σκέψη σου, μετά από θάλασσα, κατέβηκε από γλάρος, βάζει το δέρμα της προσαρμογής και χάνεται. Όπου είναι θάμνος, πράσινη, όπου σκοτεινό, σκοτεινή.  Εκεί που οι καλαμιές σπέρνουν ψιθύρους, ψιθυριστή, όπου περνάει ρίζα, ριζωμένη, όπου κυλάει ρυάκι, ρέουσα κι όπου δαγκώνει η πέτρα, πέτρινη.
Στην ψυχή σου δεν φτάνει κανείς ούτε δια ξηράς ούτε δια θαλάσσης!
Αυτό το δισκίο, το ακουμπισμένο στο μαύρο ατμοσφαιρικό τραπέζι, που το περνάς κι εσύ κι οι άλλοι, για φεγγάρι. Είναι το βραδινό μου χάπι το ψυοτρόπο [ΓΗ ΤΩΝ ΑΠΟΥΣΙΩΝ από το ΛΙΓΟ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ της Κικής Δημουλά – WORDART by Mauve Tzoulia Fortouni]



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ 1948
Κρατώ λουλούδι μάλλον.
Παράξενο.
Φαίνεται απ’ τη ζωή μου
πέρασε κήπος κάποτε!
Στο άλλο χέρι
κρατώ πέτρα.
Με χάρη και έπαρση.
Υπόνοια καμιά
ότι προειδοποιούμαι γι’ αλλοιώσεις,
προγεύομαι άμυνες.
Φαίνεται απ’ τη ζωή μου
πέρασε άγνοια κάποτε.

Χαμογελώ!
Η καμπύλη του χαμόγελου,
το κοίλο αυτής της διαθέσεως
μοιάζει με τόξο καλά τεντωμένο,
έτοιμο.
Φαίνεται απ’ τη ζωή μου
πέρασε στόχος κάποτε.
Και προδιάθεση νίκης.
Το βλέμμα βυθισμένο
στο προπατορικό αμάρτημα:
τον απαγορευμένο καρπό
της προσδοκίας γεύεται.
Φαίνεται απ’ τη ζωή μου
πέρασε πίστη κάποτε.

Η σκιά μου,
παιχνίδι του ήλιου μόνο.
Φοράει στολή δισταγμού.
Δεν έχει ακόμα προφτάσει να είναι
σύντροφός μου
ή καταδότης!
Φαίνεται απ’ τη ζωή μου
πέρασε επάρκεια κάποτε.

Συ δεν φαίνεσαι.
Όμως για να υπάρχει γκρεμός στο τοπίο
για να ’χω σταθεί στην άκρη του
κρατώντας λουλούδι
και χαμογελώντας,
θα πει πως όπου να ’ναι έρχεσαι.
Φαίνεται απ’ τη ζωή μου
ζωή πέρασε κάποτε.

ΜΟΝΤΑΖ Φωτογραφία
Σημείο διαπεραστικό απέραντων είσαι.
Δύο αντιμέτωπων πελάγων
Ο ουρανός κι η θάλασσα.
Το πλάτος και των δύο
αθροίζεται στο μέτωπό σου.
Έχεις πλατύ μέτωπο
αντιμέτωπο στα όρια.
Τα δεμένα πανιά της μορφής σου,
η σκεπτική της πλώρη,
δείχνουν πως περιμένεις τρικυμία
των απεράντων.

Όμως εσύ κρατάς τιμόνι.
Εξάρτημα καϊκιού είναι
ή της ζωής σου;
Δική σου είναι η βάρκα
ή κλεμμένη;
Δικό σου είναι το θάρρος
ή της φωτογραφίας;
Οδηγείς ή οδηγείσαι;
Υπήρχε από την αρχή τιμόνι
ή έκανε μοντάζ ο φωτογράφος
κι απόκτησε τιμόνι
το ακυβέρνητο,
όπως βρέθηκαν οι αγρότες οι παππούδες μας
στα κάδρα
με γραβάτα;


Φαίνεται απ’ τη ζωή μου ζωή πέρασε κάποτε
«Κάθε φωτογραφία, και η πιο ταπεινή, είναι η παρουσία μιας απουσίας» Και η ποίηση της Δημουλά, ως ποίηση του μη όντος, όλο γύρω στην απουσία τριγυρίζει.  Τα όσα «έχουν πεθάνει» μπορεί να μην υπάρχουν όλα σε φωτογραφία  -αλλά όσα υπάρχουν σε φωτογραφία σίγουρα έχουν πεθάνει.  Η στιγμή πεθαίνει στο στιγμιότυπο. «ΑΝΤΕ, ΣΕ ΣΥΓΧΩΡΩ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΗΣΟΥΝ» (Κική Δημουλά)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις